SEbuah wadah yang diciptakan untuk aku,biar aku yang menilai,untuk kepentingan aku...

Polonggos

Foto saya
kampong Melayu, penang, Malaysia
22 tahun hidup di dunia..since 28 february 1988.

Khamis, 28 Mei 2009

L.E.Q.I.U PFS


Untuk festival teater tahun ni,Penang free school menghantar 2 pasukan,iaitu team A bagi kategori ipt/ngo dan team b bagi Monolog.Kedua-duanya diarah oleh cikgu yang berbeza.Malam tadi aku terima beratus-ratus emel dan berpuluh-puluh panggilan telefon dari dalam dan luar negara,menanyakan aku apa maksud L.E.Q.I.U tu?Jadi kesempatan ini agar yang bertanya dan ingin tahu itu terjawab atas soalan itu.


Menyorot kembali 2 tahun yang sudah,Penang Free School adalah kali pertama sepanjang penubuhannya (1816),menyertai Fetival Teater.Pada masa tu memang xda seorang pon antara kami yang berpengalaman dalam teater ini,dan pada asalnya kami aadalah pasukan dikir barat negeri Pulau Pinang.Namun,atas suntikan semangat cikgu Azmila,kami sepakat untuk melebarkan sayap seni dalam bidang teater pula.Kami berlatih dalam keadaan yang serba tak tahu langsung.Alhamdullilah masa 2,Veera Masura banyak tolong team Free School dalam banyak segi,semuanya boleh dikatakan cantik dan selamat.


Nak dipendekkan cerita,selepas tamat fetival,ada antara kami yang jatuh cinta dalam bidang teater ini.Dengan semangat bekobar-kobar,satu perancangan Mega dah diaturkan.Kami planning nak tubuhkan satu group teater,yang semua tediri dari kawan-kawan seangkatan (ala-ala Resdong's).Lalu kami pun belilah borang pendaftaran,buat minit meyuarat dan macam2 lagi.Macam2 nama yang kami fikir untuk group kami tu,sampai memakn masa lebih sebulan untuk cari nama saja.Sampailah satu petang di sebuah kedai kopi Cina (dekat Taman Free School jgak) satu nama telah disetujui semua.Itulah L.E.Q.I.U yang membawa maksud Live Entertaiment Quality Inovation Unit.


Kami ada visi yang besar dalam bidang seni ni,kami bukan saja ingin berteater malah juga ingin mengadakan persembahan2 hiburan yang lain,macam dikir barat,live band dan yang lebih kurang macam 2.Malangnya pada masa tu,ada satu masalah yang agak besar jadi,sekali gus meranapkan segala harapan untuk tubuhkan group tu.


Jadi,semoga sekarang bagi yang membaca ruangan ini,mereka tahu dari mana dan ke mana nama L.E.Q.I.U tu datang.Walalupun niat untuk tubuhkan ngo 2 gagal,tapi api semangat untuk berjuang tak kan mudah terpadam macam 2 saja.Kerana api kami bukan sebarang api.


Tahun ini! Kami bekas pelajar akan bergabung dengan pelajar baru,untuk sama2 berentap Julai nanti.Dengan gabungan 2 lapisan kelompok usia ni,dan ditambah seorang bintang yang diimport khas ,diharapkan akan membawa satu pembaharuan.


Berjumpa lagi pada minggu depan,di hari minit dan marhalah yang sama.Akhir kata dari saya,Salesman not allowed!

Salam Aspirasi....




5 reaksi:

Anak Antu Seni berkata...

PIrahhhh!!!!

The Island of NAMOYAKI, berkata...

L.E.Q.I.U,

LE,

La Fortis?
La Atque?
La Fidelis?

La Unit?

La L.E.Q.U.I la fortis ni petit?
ze mah pa le vough,
oin?

Nyda Zamani berkata...

uishh
tak sabar nak tengok persembahan dari LEQIU ni
hehe

abu musarrif bin abu bakar berkata...

2 anak antu
mabuk
2zul rahman
Por tu amor
2 nyda
tq2..hii

PuTeRi CaHaYa berkata...

herm...bintang aper lah...baru sikit jer blakon...huhuhu...!!! dah tu, dah setahun lak tak berlakon.... tapi, insyaAllah, k.ida cuba yang terbaik...k?

masih ada lagi bintang pada malam ini?atau hanya sunyi menemani hari..